انواع ولو ها یا شیرآلات صنعتی

قسمت اول

ولو ها یا شیر آلات صنعتی، کمک بسیار شایانی در کنترل، ایمنی، قطع و وصل کردن جریان سیال در تمامی صنایع اعم از صنایع نفت و پتروشیمی، گاز، آب و فاضلاب، صنایع غذایی و… میکنند و ادامه حیات صنایع بدون وجود آن ها غیر ممکن خواهد بود.

داشتن اطلاعات درباره ولو ها به ما در انتخاب مناسب ترین ولو برای صنعت مورد نظرمان کمک میکند. در این مقاله که توسط تیم فنی شرکت آرکا پترو پایدار تهیه شده است، سعی شده تا اطلاعاتی مفید برای خریداران عزیز فراهم شود.

 

شیر دروازه ای یا Gate Valve

طراحی  این شیر ها به گونه ای است که با حرکت دیسک روی سیت، این شیر باز و بسته میشود. لذا از این نوع شیر برای ایجاد رابطه بین دو جریان سیال که باعث قطع یا برقرار جریان سیال میشود، استفاده میکنند.

نکته مهم در مورد این شیر ها آن است که به صورت صفر و یک کار میکنند یعنی یا کاملا جریان سیال را قطع و یا کاملا آن را هدایت میکنند و امکان استفاده آن به صورت درصدی مثلا نیمه باز و یا نیمه بسته وجود ندارد.

 

شیر توپی یا Ball Valve

این نوع شیر  بسیار شبیه گیت ولو میباشد. با این تفاوت که به جای صفحه عمودی در مسیر سیال، در بال ولو این کار توسط جسم کروی که وسط آن مجرایی وجود دارد انجام میشود. مکانیزم کار این شیر به این صورت است که در صورت بسته بودن مجرای مذکور جریال سیال قطع و در صورت باز بودن مجرا سیال باز خواهد شد.

این شیر کاربرد های متفاوت و بسیار زیادی در صنایع دارد. سادگی تعمیر از مزایا و ایجاد افت فشار کمتر نسبت به گلوب ولو از معایب این شیر است.

 

شیر پروانه ای یا Butterfly Valve

این شیر از خانواده شیرهای دستی است که در جریان های شدید و زیاد به کار گرفته میشود.

قطع کن این شیر دایروی است که از قسمت بالا به ساقه و دسته شیر وصل میشود و از قسمت پائین به بدنه  توسط یک پاشنه اتصال میابد. این اتصال به گونه ای طراحی شده است که  حول این پاشنه حرکت کرده و جریان سیال را کنترل می کند.

این شیر عمدتا در سیالاتی که دارای فشار و دمای بالا هستند از جمله گاز و آب و فاضلاب به صورت گشترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 شیر ایمنی یا Safety Valve

کلمه ایمنی در نام این شیر اشاره به ایجاد ایمنی در لوله های کنترل فشار دستگاه ها دارد. این شیر قادر به تنظیم فشار سیال داخل خود است. کارکرد این شیر به گونه ای است که در قبال میزان فشار جریان حساس بوده و هنگامی که از حد تعریف شده بیشتر یا کمتر باشد، اقدام به قطع می نماید.

از این شیر ها در موقعی که فشار سیال داخل لوله ها ممکن است دچار نوسانات شدید زیاد و یا کم شود، استفاده میشود. به عنوان مثال  خطوط لوله سیال ها که در بیابان ها کارگزاری شده اند، ممکن است به خاطر مسائل طبیعی دچار شکست شوند و کاهش فشار اتفاق بیفتد در این زمان جریان سیال توسط این شیر ها قطع خواهد شد.

 

شیر ساچمه ای یا Globe Valve

این شیر ها از پرکارترین و رایج ترین نوع شیر های کنترلی میباشد.

این شیر ها برای تغییر مسیر سیال طراحی شده و به علت موازی بودن نشیمن گاه با جریان سیال، سیال هنگام عبور از شیر باید تغییر مسیر بدهد پس جریان سیال نمیتواند در جهت مستقیم حرکت کند.

این نوع ولو ها از نوع ولو های کنترلی است که به دلیل اصطحکاک کم، برای کنترل جریان و قطع و وصل کردن جریان مورد استفاده قرار میگیرد.